Травень 6, 2021

Які плани «Укрзалізниці» на вантажні перевезення

У минулому році вантажопотік на «Укрзалізниці» знову значно скоротився. Це не можна назвати несподіванкою, пов’язаної з пандемією Ковид-19, припиненням транзиту з Росією, відсутністю залізничного сполучення з окупованими областями. Подібна динаміка спостерігається вже десять років. З позитивних показників можна відзначити тільки зниження вагонного обороту.

Як же «Укрзалізниця» планує виходити зі сформованої ситуації, і чим ці рішення обернутися для ж/д перевезень?

Негативна динаміка

З року в рік, протягом десяти років українська залізниця постійно втрачає обсяги вантажопотоку. З 2011 по 2020 роки показники скоротилися з 470 млн. тонн до 305,4 млн тонн. Основним напрямком роботи «Укрзалізниці» в даному напрямку є внутрішні перевезення, складають половину від загальної кількості транспортувань вантажів, на другому місці – експортні транспортування товарів, імпортне напрямок складає найменшу частину від загального обсягу. Приміром, торік у внутрішньому сполученні перевезено 143 млн. тонн, експортовано через ж/д України 113 млн. тонн вантажів, а імпорт склав 36.5 млн тонн.

Зниження кількості вантажопотоку – це, насамперед, дисбаланс витрат і прибутку залізниці країни. З такими показниками УЗ досить складно вийти на нормальний рівень самоокупності, а тим більше розвиватися. Щоб залізниця України могла виплачувати заробітну плату, покривати всі статті витрат і залишатися в плюсі, річний обсяг вантажоперевезень повинен становити не менше 350 млн. тонн, але поки ці цифри для УЗ сьогодні захмарні.

Враховуючи, що в попередні роки тарифи на залізничні вантажоперевезення постійно підвищувалися, клієнти віддавали перевагу перевозити товари іншими видами транспорту. Щоб повернути свій пріоритет, УЗ необхідно оптимізувати роботу, а саме, забезпечити клієнтам помірні ціни при підвищенні ефективності і швидкості перевезення.

Вантаж року

В основному в 2020 році УЗ транспортувала такі вантажі як: залізовмісна рудна сировина, будматеріали. Саме завдяки великому обсягу перевезень руди, УЗ в 2020 році незначно знизила обсяги транспортувань, в порівнянні з попереднім роком. Такі вантажі склали майже 50% загального вантажопотоку ж/д України. Позитивна кон’юнктура ринку ЗРС пов’язана з тим, що Бразилія, яка є головним виробником цієї сировини, дуже постраждала від Ковид-19. Ціни на залізовмісна рудну сировину зросли й українські підприємства змогли швидко наростити обсяги його експорту. Відповідно, попит на ж/д перевезення руди також зріс.

У 2020 році «Укрзалізниця» транспортувала будівельних матеріалів на 16.7% більше, ніж у 2019 році. Високий попит на дані товари обумовлений запуском державного проекту «Велике будівництво».

Всі інші види вантажів не радують позитивною динамікою, тут спостерігаються скорочення обсягів вантажопотоку:

  • на 17% зменшилася кількість вугільних перевезень;
  • зерна було перевезено на 13% менше;
  • на 4% скоротилися перевезення чорних металів;
  • добрив та іншої хімічної продукції перевезено менше на 5%.

Скорочення обсягів транспортування зернових зумовлене низьким урожаєм, який зменшився у порівнянні з 2019 роком на 10 млн. тонн.

Залізничні контейнерні перевезення

При тому, що загальний вантажопотік УЗ скоротився, контейнери в цьому році перевезли на 41% TEU більше, ніж у попередньому. Вийти в плюс контейнерних перевезень вдалося завдяки:

  • збільшення кількості складів з контейнерними вагонами;
  • вдосконалення технології транспортування;
  • роботи за новим інтернаціональним маршрутами.

По залізниці контейнерами здійснювалися прямі поставки вантажів з Китаю. Були організовані прямі поставки товарів з КНР в Україну і деякі європейські країни. Заручившись підтримкою DHL Global Forwarding, УЗ планує і далі розвивати цей напрямок, вводити нові міжнародні маршрути.

«Укрзалізниця» планує реформувати сферу контейнерних перевезень, зокрема, вдосконалити концесію терміналів «Ліски», а в подальшому контейнерні перевезення виділити в окрему сферу залізничних вантажоперевезень. Керівництво УЗ збирається залучати нові вантажопотоки і покращувати термінали, використовуючи інвестиції державних і приватних партнерів. Це дозволить УЗ вийти на новий рівень, пропонувати кращі якісні і швидкісні умови транспортування маржинальних товарів контейнерами.

Зниження оборотності вагонів

Позитивним моментом у роботі «Укрзалізниці» стало зниження оборотності складів. Експерти пояснюють це впливом декількох факторів:

  • Скороченням кількості пасажирських перевезень через карантин. Без пасажирського руху вантажні вагони стали їздити швидше, так як звільнилися локомотиви та бригади, які раніше були задіяні в пасажирських перевезеннях. Плюсом стало і те, що вантажним вагонам не доводилося простоювати, пропускаючи пасажирські поїзди.
  • Збільшенням локомотивних плечей. Практика «довгих плечей», яка впроваджена на українській залізниці, дозволяє складам слідувати на тривалі відстані без зміни локомотива та бригади, що також покращує показники обороту вагонів.

Програма капітального інвестування

У 2020 році капітальне інвестування УЗ скоротилося до мінімуму, якщо в 2018 році програма інвестицій становила 17 млрд гривень, то у 2020 – всього 5 млрд гривень. Програма конвертації щорічно виконується максимум на 60%, що негативно позначається на роботі «Укрзалізниці», на бізнесі, парку поїздів, інфраструктури, якості, безпеки та швидкості вантажоперевезень.

У 2021 року збільшення конвертування розглядається як один з пріоритетів. Збільшуючи капітальні інвестиції щорічно, вже в 2023 році УЗ зможе забезпечити рівний доступ до інфраструктури для всіх замовників та швидко виконувати всі наряди на вантажоперевезення. Щоб досягти таких результатів і стабілізувати фінансове становище УЗ, вимагається виконання комплексної програми, що включає: підвищення прибутковості пасажирських перевезень, скасування податку на землю під залізничним шляхами, створення окремого грошового фонду, який буде використовуватися для реалізації програми модернізації, продаж непрофільних активів.

Залишилися питання?

Залиште свої контакти, щоб зв'язатися з нашим спеціалістом.

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.