Телефонуйте:
0 (800) 210-023
У минулому році вантажопотік на «Укрзалізниці» знову значно скоротився. Це не можна назвати несподіванкою, пов’язаної з пандемією Ковид-19, припиненням транзиту з Росією, відсутністю залізничного сполучення з окупованими областями. Подібна динаміка спостерігається вже десять років. З позитивних показників можна відзначити тільки зниження вагонного обороту.
Як же «Укрзалізниця» планує виходити зі сформованої ситуації, і чим ці рішення обернутися для ж/д перевезень?
З року в рік, протягом десяти років українська залізниця постійно втрачає обсяги вантажопотоку. З 2011 по 2020 роки показники скоротилися з 470 млн. тонн до 305,4 млн тонн. Основним напрямком роботи «Укрзалізниці» в даному напрямку є внутрішні перевезення, складають половину від загальної кількості транспортувань вантажів, на другому місці – експортні транспортування товарів, імпортне напрямок складає найменшу частину від загального обсягу. Приміром, торік у внутрішньому сполученні перевезено 143 млн. тонн, експортовано через ж/д України 113 млн. тонн вантажів, а імпорт склав 36.5 млн тонн.
Зниження кількості вантажопотоку – це, насамперед, дисбаланс витрат і прибутку залізниці країни. З такими показниками УЗ досить складно вийти на нормальний рівень самоокупності, а тим більше розвиватися. Щоб залізниця України могла виплачувати заробітну плату, покривати всі статті витрат і залишатися в плюсі, річний обсяг вантажоперевезень повинен становити не менше 350 млн. тонн, але поки ці цифри для УЗ сьогодні захмарні.
Враховуючи, що в попередні роки тарифи на залізничні вантажоперевезення постійно підвищувалися, клієнти віддавали перевагу перевозити товари іншими видами транспорту. Щоб повернути свій пріоритет, УЗ необхідно оптимізувати роботу, а саме, забезпечити клієнтам помірні ціни при підвищенні ефективності і швидкості перевезення.
В основному в 2020 році УЗ транспортувала такі вантажі як: залізовмісна рудна сировина, будматеріали. Саме завдяки великому обсягу перевезень руди, УЗ в 2020 році незначно знизила обсяги транспортувань, в порівнянні з попереднім роком. Такі вантажі склали майже 50% загального вантажопотоку ж/д України. Позитивна кон’юнктура ринку ЗРС пов’язана з тим, що Бразилія, яка є головним виробником цієї сировини, дуже постраждала від Ковид-19. Ціни на залізовмісна рудну сировину зросли й українські підприємства змогли швидко наростити обсяги його експорту. Відповідно, попит на ж/д перевезення руди також зріс.
У 2020 році «Укрзалізниця» транспортувала будівельних матеріалів на 16.7% більше, ніж у 2019 році. Високий попит на дані товари обумовлений запуском державного проекту «Велике будівництво».
Всі інші види вантажів не радують позитивною динамікою, тут спостерігаються скорочення обсягів вантажопотоку:
Скорочення обсягів транспортування зернових зумовлене низьким урожаєм, який зменшився у порівнянні з 2019 роком на 10 млн. тонн.
При тому, що загальний вантажопотік УЗ скоротився, контейнери в цьому році перевезли на 41% TEU більше, ніж у попередньому. Вийти в плюс контейнерних перевезень вдалося завдяки:
По залізниці контейнерами здійснювалися прямі поставки вантажів з Китаю. Були організовані прямі поставки товарів з КНР в Україну і деякі європейські країни. Заручившись підтримкою DHL Global Forwarding, УЗ планує і далі розвивати цей напрямок, вводити нові міжнародні маршрути.
«Укрзалізниця» планує реформувати сферу контейнерних перевезень, зокрема, вдосконалити концесію терміналів «Ліски», а в подальшому контейнерні перевезення виділити в окрему сферу залізничних вантажоперевезень. Керівництво УЗ збирається залучати нові вантажопотоки і покращувати термінали, використовуючи інвестиції державних і приватних партнерів. Це дозволить УЗ вийти на новий рівень, пропонувати кращі якісні і швидкісні умови транспортування маржинальних товарів контейнерами.
Позитивним моментом у роботі «Укрзалізниці» стало зниження оборотності складів. Експерти пояснюють це впливом декількох факторів:
У 2020 році капітальне інвестування УЗ скоротилося до мінімуму, якщо в 2018 році програма інвестицій становила 17 млрд гривень, то у 2020 – всього 5 млрд гривень. Програма конвертації щорічно виконується максимум на 60%, що негативно позначається на роботі «Укрзалізниці», на бізнесі, парку поїздів, інфраструктури, якості, безпеки та швидкості вантажоперевезень.
У 2021 року збільшення конвертування розглядається як один з пріоритетів. Збільшуючи капітальні інвестиції щорічно, вже в 2023 році УЗ зможе забезпечити рівний доступ до інфраструктури для всіх замовників та швидко виконувати всі наряди на вантажоперевезення. Щоб досягти таких результатів і стабілізувати фінансове становище УЗ, вимагається виконання комплексної програми, що включає: підвищення прибутковості пасажирських перевезень, скасування податку на землю під залізничним шляхами, створення окремого грошового фонду, який буде використовуватися для реалізації програми модернізації, продаж непрофільних активів.
Залиште свої контакти, щоб зв'язатися з нашим спеціалістом.